Ένα άλυτο ζήτημα – Τραπεζοκόμοι στα δημόσια ολοήμερα σχολεία




oloimero dimotiko sxoleio

photo from blogs.sch.gr/ndimitriou

Πριν μερικές μέρες, γυρίζοντας από την 1η συνέλευση γονέων και κηδεμόνων του δημοτικού σχολείου έγραψα ένα ποστ που μπορείτε να διαβάσετε εδώ “Χωρίς να σπάσεις αβγά ομελέτα δεν γίνεται“. Το επόμενο πρωί, σαφέστατα πιο ήρεμη από πλευράς εκνευρισμού, αλλά ακόμη πιο αποφασισμένη να βγάλω άκρη, προσπάθησα να μάθω σε πρώτη φάση από υπεύθυνα στόματα τι ακριβώς προβλέπεται βάση νόμου για τα ολοήμερα σχολεία και την σίτιση των παιδιών, αλλά και την καθαριότητα των σχολείων.

Προς ώρας καταλήγω στο ότι το ίδιο το “κράτος” σε οδηγεί να “κινηθείς εκτός νόμου για να κάνεις τη δουλειά σου”. Και θα σας πω τι εννοώ και γιατί τελικά οι πλειοψηφία των γονιών στα σχολεία αποφασίζουν να κάνουν τη δουλειά τους εκτός νόμου και συνεπώς ακολουθεί παθητικά και η μειοψηφία, που μπορεί να έρχεται σε αντίθεση με τα “πιστεύω” της, αλλά δεν έχει και άλλη επιλογή.

Επικοινωνώντας με το αρμόδιο τμήμα του Υπουργείου Παιδείας, ενημερώθηκα από μια ευγενέστατη υπάλληλο και πρόθυμη να μου εξηγήσει, ότι για τη σίτιση των παιδιών στα ολοήμερα σχολεία δεν προβλέπεται κατ’ αρχήν κάποιος ξεχωριστός άνθρωπος για να ζεσταίνει το φαγητό των παιδιών και να το τοποθετεί στο τραπέζι τους. Δεν υπάρχει δηλαδή ειδικότητα τραπεζοκόμου ή κάτι ανάλογο (είχε σταλεί το 2008-2009 εγκύκλιος για να προσληφθούν άτομα υπό το καθεστώς του stage, αλλά δεν έγινε ποτέ). Εκείνο που προβλέπεται από σχετική εγκύκλιο του Υπουργείου είναι ότι υπεύθυνος για τα παιδιά την ώρα του φαγητού είναι ο υπεύθυνος διδάσκων του ολοήμερου, που πρέπει να βρίσκεται στην τραπεζαρία και να επιτηρεί και να βοηθά τα παιδιά. Μέσα στην ευρύτερη έννοια της εκπαίδευσης όμως, μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά για να ζεστάνουν το φαγητό τους και να το τοποθετήσουν στη θέση τους, ώστε να γευματίσουν. Δεν αποτελεί υποχρέωσή του να ζεσταίνει ο ίδιος τα ταπεράκια, αλλά από το Υπουργείο θεωρείται ένας καλός τρόπος, ώστε μέσα από μια διαδικασία – παιχνίδι να βοηθήσει τα παιδιά και να τα βάλει στη διαδικασία να μάθουν να είναι υπεύθυνα και σιγά – σιγά αυτόνομα.

Το επόμενο που προβλέπεται είναι ότι η καθαριότητα της τραπεζαρίας, των τραπεζιών, των πάγκων κλπ είναι ένα από τα καθήκοντα της καθαρίστριας του σχολείου. Προαιρετικά και μόνο αν το επιθυμεί η ίδια μπορεί αν θέλει να εξυπηρετήσει τα παιδάκια και να ζεστάνει εκείνη το φαγητό τους, αλλά αυτό γίνεται αυθόρμητα από την ίδια ή στα πλαίσια μιας καλής συνεννόησης με το σχολείο και τους γονείς. Φυσικά δεν προβλέπεται από κάποιον νόμο να αμείβεται γι’ αυτή την εξυπηρέτηση.

Κι ένα τελευταίο και σημαντικό που προβλέπεται, είναι ότι απαγορεύεται από οποιοδήποτε εξωτερικό παράγοντα να βρίσκεται στον χώρο του σχολείου.

Σκέφτηκα να απευθυνθώ στη σχολική επιτροπή Α’ βάθμιας εκπαίδευσης για να ρωτήσω και να ενημερωθώ τι μπορεί να γίνει αν σε ένα σχολείο χρειάζεται μια κυρία για μερικές ώρες την ημέρα με κύρια καθήκοντα ό, τι σχετίζεται με το μεσημεριανό φαγητό. Ο Πρόεδρος της επιτροπής ήταν ευγενέστατος, έδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον και μου εξήγησε όλα όσα ρώτησα. Θα μπορούσαμε λοιπόν να στείλουμε αίτημα στη σχολική επιτροπή για ένα επιπλέον άτομο που θα απασχολούνταν για μερικές μόνο ώρες και μετά από κάποιο διάστημα πιθανόν αυτό να ικανοποιούνταν. Όμως, ένα τέτοιο αίτημα πιθανότατα δεν θα προχωρήσει στην περίπτωση του δικού μας σχολείου (και πολλών ακόμη), διότι υπάρχει μία μόνιμα διορισμένη υπάλληλος του δημοσίου, που απασχολείται στην καθαριότητα και το ωράριο εργασίας της είναι 10 το πρωί με 6 το απόγευμα, οπότε δεν θα μπορεί να δικαιολογηθεί επιπλέον άτομο.

Ας δούμε τώρα τι συμβαίνει στην πράξη. Όλοι οι γονείς νιώθουμε ανήσυχοι όταν σκεφτόμαστε ότι το παιδί μας θα πρέπει να ζεστάνει το φαγητό του σε έναν κλασικό φούρνο ή σε ένα φούρνο μικροκυμάτων. Ακόμη και αν έχουμε μάθει στο δικό μας παιδί να χειρίζεται μια τέτοια κατάσταση μόνο του, δεν είμαστε σίγουροι για τους συμμαθητές του. Και πώς να είσαι σίγουρος όταν την ίδια ώρα πρέπει να φάνε τουλάχιστον 20-30 παιδιά ταυτόχρονα και μετά από λίγο να ακολουθήσουν τα επόμενα. Η πιθανότητα ενός ατυχήματος είναι εξαιρετικά μεγάλη, ειδικά στα μικρότερα παιδιά. Έτσι λοιπόν οι γονείς χρειάζονται μια λύση. Πώς να τη βρουν όμως μέσω της νομίμου οδού, όταν α) δεν προβλέπεται από τον νόμο ανάλογη ειδικότητα, όταν β) αυτή η δουλειά δεν ανήκει ούτε στα καθήκοντα της καθαρίστριας, ούτε στα καθήκοντα του διδακτικού προσωπικού, και όταν γ) δεν επιτρέπεται να βρεθεί οποιοσδήποτε τρίτος εντός του σχολείου, ο οποίος δεν ανήκει στο προσωπικό;

Οδηγούνται λοιπόν εκ των πραγμάτων σε λύσεις εκτός νόμου. Και αυτές είναι α) να πληρώνουν την καθαρίστρια για να κάνει και αυτή τη δουλειά ή β) να αναθέτουν σε έναν άλλο άνθρωπο “εξωσχολικό” να αναλάβει χρέη τραπεζοκόμου και να το πληρώνουν από την τσέπη τους. Και στις δύο περιπτώσεις η χρηματική συναλλαγή είναι … , αφού δεν μπορεί να υφίσταται νόμιμη σχέση εργασίας ούτε στην πρώτη, ούτε στη δεύτερη περίπτωση. Ακόμη και στην τρίτη περίπτωση που κάποιες μαμάδες θα μπορούσαν να προσφέρουν εκ περιτροπής εθελοντική εργασία για την ώρα του φαγητού, θα ήταν πάλι παράνομο, ακόμη και αν συναινούσε και ο διευθυντής του σχολείου με αυτό, γιατί δεν επιτρέπεται να  βρίσκονται στο σχολείο άτομα που δεν ανήκουν στο προσωπικό!

Η κατάληξη αυτής της μικρής έρευνας, μου έφερε στο μυαλό το ανέκδοτο με τον κουφό, τον μουγκό και τον τυφλό : “Πώς θα πει ο μουγκός στον τυφλό, ότι ο κουφός είναι εραστής της γυναίκας του τυφλού;” , το οποίο δεν έχει λύση κι έτσι ο κουφός θα συνεχίσει να είναι εραστής της γυναίκας του τυφλού!

Photo from : blogs.sch.gr/ndimitriou

This Post Has 5 Comments

  1. [...] και εσείς αντιμέτωποι με ζήτημα που περιγράφει η Βιβή στο σημερινό της post. Η απάντηση στο εύλογο ερώτημα [...]

  2. peekaboo says:

    kai sto exoteriko to idio isxyei gia to fagito, den yparxei ‘trapezokomos’ oute sta idiotika oute sta dimosia… (opou OLA ta sxoleia einai oloimera outos i allos kai ta paidia trone ekei outos i allos)

    episis to idio isxyei gia ti parousia exoterikon (triton) atomon sto xoro tou sxoleiou

    • Vivi says:

      @peekaboo να υποθέσω ότι τα μικρά παιδιά έχουν βοήθεια από τον δάσκαλό τους; Πώς λειτουργεί στο εξωτερικό το σύστημα, για να πάρουμε ιδέες;

  3. Mamma El says:

    Υπάρχει ένα δωράκι για εσένα. Έλα να το παραλάβεις!

    • Vivi says:

      Ευχαριστώ πολύ!!! Το παρέλαβα και το απένειμα με τη σειρά μου στους επόμενους καταπληκτικούς bloggers!

Leave A Reply